Nopeasti luettavina huikopaloina luin Tuomas Kyrön Taide ja tolkku sekä kokoelman Novellit 2016.
Kyrön kirjassa on kolumneja monenlaisista kirjoittajaa koskevista asioista: vierailusta Euro Disneylandiin, kirjastojen merkityksestä, kauneuskirurgin metsästysretkestä, kirjailijoiden markkinoinnista kirjojen sijaan... Kyrö määrittelee kolumnin näin: "Kolumni hylkii jaarittelua, se suosii väittämistä ja kärjistyksiä. Lyhyt muoto, tiivis tyyli. Kirkas ajatus on puristettava. Muoto ei rajoita sisältöä. Tiiviisti voi kertoa maailmankokoisia asioita. Hyvässä tapauksessa kärjistysten ja sanomisen taidon sivutuotteena saavutetaan pakotonta ja oivaltavaa huumoria." - Juuri näin! Pidin kirjasta. Minulle uutta siinä oli Kyrön sarjakuvastripit, joissa Läskipää-hahmo muistuttaa erehdyttävästi kirjailijaa ilman partaa.
Novellit 2016 esittelee Martti Joenpolven novellikilpailun satoa. Yli tuhannesta novellista on seulottu tiukan seulan läpi parhaat. Hannu Simpura on kirjoittanut esipuheen, joka on viiltävää ja murskaavaa luettavaa: kovin herkkäsieluisen ei todellakaan kannata tekstejään tarjota kilpailuun arvosteluraadin arvovaltaiseen ruodintaan. Huh! Kyllä kirjailijaksi haluavalla täytyy olla suunnaton palo asiaan, että uskaltaa ja jaksaa tarjota tekstejään yhä uudelleen punnittaviksi.
Kirjassa esitellään 11 novellia. Mielenkiintoista on, että oululaisen Jukka Aholan novelleja kokoelmassa on kaksi. Ahola on voittanut ja sijoittunut toiseksi myös J.H. Erkon novellikilpailussa. Aholan voittajanovelli on nimeltään Helmi ja Loviisa. Toiseksi tullut Iris Backlundin Kaksikymmentä minuuttia kosketti minua kuitenkin Aholan tekstiä enemmän. Alana Saulin novelli Vallasta olisi minusta ollut palkintoainesta ilman turhia selittelyjä. Eikö kirjoittaja luottanut itsekään tekstiinsä? Arkisen toiminnan terävää analysointia on Hanna Weseliuksen teksti Asiaa roskakaapista, joka Simpuran mukaan "koettelee valloittavasti novellikerronnan lajityyppejä ja tyylilajeja kulkiessaan kirkkaan tyylikkäänä jossakin laatu- ja suunnitteluarvioinnin ja kuluttajan turhautumisilmauksen välimailla." Arjen läsnäoloa ja naisnäkökulmaa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti